torsdag 20 februari 2014

En pensionerad trädgårdsmästares vardag i februari månad.











I stället för att normalt vakna klockan 6 på morron, under den ljusa årstiden när solen redan lyser in i sängkammaren, så väcks  jag  av att katten Kurre jamar och vill ut. Efter att han har legat på min kudde hela natten och ibland slickat mej i håret och kramat om mina öron med sina tassar, och ibland glömt bort att dra in klorna, så vill han nu att jag skall stiga upp redan klockan 5. Han hoppar inte ner på golvet förrän han ser att jag börjar resa mej upp.  Jag går fram till dörren och öppnar den, men nästan alltid så ångrar han sig och hoppar upp på köksbordet för att få mat. Katter skall ju inte vara på köksbordet men det anser inte Kurre för han tycker att vi två är jämlika även om det för det mesta är han som bestämmer hur han skall passas upp. När han efter att ha stått mitt i dörren under några minuter och spanat efter eventuella faror, så går han ut och jag kan gå och lägga mig igen. Men nu så är jag klarvaken och då är det lika bra att börja dagen.
Sedan minst 50 år tillbaka så har jag alltid börjat dagen med att äta frukost sedan jag hämtat dagens tidning. Frukosten har alltid bestått av filmjölk med flingor, mysli, russin, svarta vinbär, äpplen och bananer, nyttigt, välsmakande och enkelt att tillaga. Som pensionär anser jag mig ha tid att läsa tidningen innan jag börjar med vad jag planerat att göra denna dag. Att diska efter frukosten går fort och sedan skall mina krukväxter vattnas. För närvarande så har jag 89 krukväxter i lägenhetens 6 fönster varav ett fönster är lika stort som rummet är brett. För medelsvensson så kanske jag uppfattas som något ”knäpp” men Ni skulle få uppleva hur denna samvaro med växter är både underhållande och hälsosam. Med så många växter blir luften syrerik och renare än i en normal lägenhet med 5 – 6 växter. Det är växter från olika ställen av jordklotet och skötseln av dem kräver verkligen att man vet och förstår hur respektive växt vill uppassas, en del kan vara mera krävande än Kurre. Eftersom det aldrig blir tråkigt att syssla med växterna så går tiden fort och snart är klockan 11 och då är det dags för min förmiddagspromenad.
 Det känns alltid skönt att på morron få komma ut och få frisk luft och att sätta fart på hela kroppen. Nu har promenaden fått en extra lockelse. C.a 2 km från bostaden finns 2 små konstgjorda sjöar som kallas Dämmet. De har en yta på 5 – 600 kvadratmeter tillsammans och en fin asfalterad gång och cykelväg lede dit upp och på ena sidan är det gröna fina gräsmattor och lövskog på andra sidan. Men vad som nu lockar mest är att för ca 2 månader sedan var det en vit, ståtlig  svan som bestämde sig för att bosätta sig i Dämmet. Första veckorna var den misstänksam när jag gick förbi. Det var så snyggt med en vit svan som stilla flöt fram på den blåa vattenytan till synes helt ointresserad av mig och alla andra som promenerar förbi. Det är många som går eller cyklar efter denna väg, från gamla gubbar och gummor till unga sportande damer och killar och många stannar upp för en pratstund. Men en gång när jag gick förbi svanen så började den simma mot land och gick upp på gräsmattan och började gå fram mot mig till synes nonchalant plockande små löv på marken. Den stannade en meter framför mig, såg mig i ögonen och väste. Hon lyckades förmedla att hon var hungrig och nästa dag så fick hon några brödbitar som hon tacksamt tog emot men när de var slut då väste hon igen. Nu har hon fått sällskap av flera yngre svanar som ännu inte fått vit fjäderskrud. Så nu går det åt mera bröd men vi är 10 – 12 personer nu som ger svanarna brödbitar.
Hemkommen efter promenaden så får jag en halvtimmas rast för att läsa, just nu är det ”Analfabeten som kan räkna”, nästan lika skojig och fantastisk som den om ”Hundraåringen som kröp ut genom fönstret”. I samband med läsandet så äter jag 2 – 3 smörgåsar och dricker lite mjölk som lunch. Jag har hemkokt getmese på smörgåsarna. Min dotter Karin i Danmark sköter om mesekokandet och kommer hem några gånger om året med nykokt messmör. 
Två gånger om dagen skall min stora bananplanta duschas och därefter måste golvet där den står torkas. Den står nämligen på ett parkettgolv och för att undvika fläckar så måste vattnet som droppar av bladen torkas upp. 

Innan jag lagar middag så tar jag dagens andra promenad innan det blir alltför mörkt. Som varande vegetarian så består middagen av morötter, palsternackor, kikärter, potatis och ibland lite sojafärs. Dessemellan gör jag morotspannkaka som är en delikatess och som räcker till flera middagar. Eftersom det nu är en lugnare årstid så tar jag ytterligare en halvtimmas läsning eller så skriver jag lite om odling. När jag vet hur miljövänlig det är att odla med sand och gräsklipp och så bra det växer så kan jag inte låta bli att försöka få flera odlingsintresserade att ändra odlingsmetod så blir odlandet både billigare och roligare. När mörkret kommer då är det lämpligt med lite pyssel med någon krukväxt som skall putsas eller få lite större kruka, några krukfat som skall tvättas. Ibland händer det att det är något program på T V som är bra och nyheterna är alltid intressanta Så är det dags att koka havregrynsgröt och äta 2 – 3 goda ost och mese mackor. Efter maten då blir jag trött och vid 22 tiden är det dags att sova. Nog är det konstigt att dagarna går så fort men det kommer alltid en ny dag i morron och snart är det vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar